Så används din kommunal-skatt
![Bild på uppdelad hundralapp utifrån kommunalskatten](https://www.lycksele.se/globalassets/bilder/nyhetsbilder/2017/hundralappen-ny.jpg)
Den kommunal-skatt som
medborgarna betalar delas upp mellan
kommunens ansvars-områden.
Bilden visar hur kommunen
använde kommunal-skatten för
varje intjänad hundralapp år 2016.
Det mesta av pengarna gick till
vård och omsorg, till exempel
för äldre och funktions-nedsatta,
och pedagogisk verksamhet, det vill säga
utbildning och barn-omsorg.
Det här är en lista på hur kommunen
använde kommunal-skatten 2016.
Listan redovisar kronor för varje
hundralapp.
Politisk verksamhet 1,49 kronor.
Infrastruktur och skydd 5,11 kronor.
Pedagogisk verksamhet 39,58 kronor.
Affärs-verksamhet 3,01 kronor.
Kultur och fritid 3,16 kronor.
Vård och omsorg 41,15 kronor.
Gemensam verksamhet 5,03 kronor.
Övrig verksamhet 1,72 kronor.