Till huvudinnehåll

Att skapa attraktionskraft

Bild på Günter Mårder under prologen

Attraktionskraft Lycksele var temat på årets upplaga av Guldkalaset. Alla föreläsningar under prologen var kopplade mot hur man behöver skapa attraktion för att lyckas och för att synas. 

I samband med Lyckseles näringslivsgala Guldkalaset anordnas även en eftermidagsprolog med olika föreläsningar. I fredags bjöds deltagarna på en härlig blandning av föredrag som samtliga utgick ifrån attraktionskraft.

Günter Mårder, vd Företagarna, lyfte fram förmågan att ta vara på kunskap och att kunna utvecklas. Att kunskap är den viktigaste råvaran men att vi behöver ägna mer tid åt det vi är bäst på i stället för att vara så kallade allkonstnärer.

Ta hjälp av varandra
Mårder poängterade vikten med att ta hjälp av varandra för att lyckas i företagandet. Han menar att man som företagare behöver fundera kring frågorna:
Vad är jag som företagare bäst på? Vad vill jag göra? Varför startade jag detta företag?
För att på så vis ta reda på vad som är hjärtat i både det egna företagandet och i företaget.

Skapa ett attraktivt företag och en attraktiv stad
En annan aspekt som lyftes fram var förmågan att skapa attraktion så att kunden väljer just din produkt eller ditt företag - att skapa det lilla extra helt enkelt. I det sammanhanget lyftes även frågan om att skapa den attraktiva staden. En stad som folk väljer att bo i, som folk vill arbeta i eller starta sitt företag i.

Föreläsare under prologen:
Förutom Günter Mårder fanns det flera intressanta föreläsare på plats. Dessa var Johanne Hildebrandt, krigskorre och författare, Frida Bergne, nyinflyttad entreprenör, Anna-Carin Jonsson, vd Umlax och Yngve Bergqvist, ägare/grundare av Icehotel Jukkasjäärvi.

Uppdaterad den 8 november 2017