Dynamiskt inköpssystem (DIS)
Ett DIS, eller dynamiskt inköpssystem, är en elektronisk metod för upphandling.
DIS:et fungerar som en ramavtalsupphandling där leverantörer/producenter registrerar sig och efter godkännande ges möjlighet att lämna anbud på efterfrågade produkter som publiceras av upphandlande myndigheter.
Fördelar med DIS:
- Ett öppet system till skillnad mot ramavtal.
- Leverantörer kan ansluta sig löpande under hela DIS:ets giltighetstid, ofta på ett enkelt sätt utan tidspress.
- Låg tröskel (kvalificeringskrav).
- Ett DIS kan marknadsföras inför och efter inrättande för att få in nya lämpliga leverantörer och nå ökad konkurrens.
- En icke kvalificerad leverantör kan söka på nytt.
- Finns inte några förbindelser att svara på anbudsförfrågningar. Förbindelsen träder i kraft i samband med tecknande av leveransavtal.
- Ökade möjligheter för små företag att delta i upphandlingar.
- Leverantörer kan ge löpande erbjudanden under hela perioden som DIS:et är aktivt, vilket möjliggör en ständig konkurrens på marknaden och därmed bättre priser och kvalitet på inköp.
Lycksele kommuns kommande DIS kommer att vara indelat i fem olika kategorier.
Kategorier i Lycksele kommun:
- Animaliska produkter
- Grönsaker
- Ägg
- Dagsfärskt bröd/bakverk och konfektyr
- Sylt, marmelad, oberedda bär
Uppdaterad den 19 april 2023