Information om bedrägeriförsök
Konsumentvägledningen får just nu många frågor från konsumenter om krav från ett företag som kallas Billpay. I brevet hotas det med stämning i tingsrätten om inte en påstådd slutfaktura på 7500 kronor betalas.
Konsumenter är aldrig skyldiga att betala för något som denne inte har beställt eller tackat ja till. Får man en räkning som anses vara felaktig kan den bestridas. Det ska göras skriftligen. Finns det till exempel en mailadress eller postadress till företaget som har skickat fakturan kan man skriva dit. Skriver man ett vanligt brev är det bra att ta en kopia på det och skicka det som rekommenderat, så att det går att visa på att räkningen är bestriden. Så länge konsumenten kan bevisa att hen har bestridit fakturan riskerar hen inte att få någon betalningsanmärkning.
Kontakta tingsrätten om stämningsansökan
Om personen har fått en stämningsansökan så går det bra att kontakta tingsrätten för att kontrollera att det stämmer. Om du misstänker ett bedrägeriförsök, gör en polisanmälan.
Uppdaterad den 26 november 2020