Till huvudinnehåll

Utförare av personlig omvårdnad och/eller serviceinsatser

Från den första oktober 2020 kan små och stora företag ansöka om att bli utförare av serviceinsatser och/eller personlig omvårdnad inom hemtjänsten i Lycksele kommun enligt Lagen om valfrihetssystem (LOV).

Upphandlingen om att bli utförare av serviceinsatser och eller personlig omvårdnad i Lycksele kommun pågår tills vidare utan slutdatum, vilket innebär att ansökningar om att bli utförare kan lämnas in löpande under året.

För att bli utförare lämnar du in en ansökan enligt förfrågningsunderlaget e-avrop.

Vad innebär det att utföra personlig omvårdnad och/eller serviceinsatser inom hemtjänsten?
Personlig omvårdnad är insatser som ska tillgodose fysiska, psykiska och sociala behov såsom personlig omvårdnad eller hygien, tillsyn, förflyttningar, avlösning, mathållning och måltidsstöd samt insatser för att den enskilde ska känna trygghet och säkerhet i hemmet. Delegerade hälso- och sjukvårdsinsatser till och med undersköterskenivå.

Serviceinsatser avser praktisk hjälp med hemmets skötsel såsom städning, tillredning av enklare matlagning/administration av matlådor, tvätt och klädvård, inköp av dagligvaror, ärenden (apoteksärenden) och fönsterputsning

Det står utförare fritt att erbjuda tilläggstjänster, det vill säga tjänster som inte ingår i biståndsbeslutet. Beställning och betalning av tilläggstjänster sker direkt efter överenskommelse mellan brukare och utförare utan kommunens inblandning.

Hur väljer brukaren vilken utförare som hen vill ha?
Kommunens biståndshandläggare är skyldig att ge neutral och saklig information om alla godkända utförare av serviceinsatser inom Lycksele kommun. Samma information kommer att lämnas om alla godkända utförare av service i Lycksele kommun i samband med att beslut om biståndsinsatser tas.

Efter att utföraren kvalificerat sig som utförare skall en presentation av företaget göras utifrån en presentationsmall som Lycksele kommun har tagit fram. I presentationen skall företaget presenteras på ett enkelt och tydligt sätt och eventuella tilläggstjänster kort beskrivas. I övrigt är det upp till respektive utförare att marknadsföra sig på egen hand i enlighet med de villkor för marknadsföring som ställs i förfrågningsunderlaget.

För de brukare som inte gör ett aktivt val utförs de beviljade insatserna i ett rullande schema mellan godkända utförare enligt fastställd rutin. Brukaren kan, om och när den vill, byta utförare.

Uppdaterad den 22 november 2023