Till huvudinnehåll

Inlandskommunerna upphandlar e-arkiv

Digitalisering av kommunernas verksamheter gör att varje kommun behöver ha ett e-arkiv för att kunna bevara digital information på ett säkert sätt. Åtta inlandskommuner i Västerbotten genomför just nu en gemensam upphandling av e-arkiv som beräknas vara klar efter sommaren 2023.  

Alla kommuner ansvarar för att spara sin information, oavsett om den är digital eller i pappersform. E-arkivet är avsett för att spara digital information på ett säkert sätt och under lång tid.

Om kommunerna enbart bevarar all information i ett verksamhetssystem kan det leda till förlust av informationen för alltid. Verksamhetssystemen har oftast en begränsad livslängd och är inte heller anpassade för att kunna hantera information över mycket lång tid. Kommunerna behöver e-arkivet för att på ett säkert sätt kunna bevara sådan information som man är skyldig att bevara för all framtid. 

I den gemensamma upphandlingen deltar följande kommuner:

  • Dorotea
  • Lycksele
  • Malå
  • Norsjö
  • Sorsele
  • Storuman
  • Vilhelmina
  • Åsele

Upphandlingen finansieras gemensamt av kommunerna och genomförs av  kommunalförbundet Lystkom med förbundschef Elisabeth Eriksson som övergripande projektledare. 

 

Uppdaterad den 3 maj 2023