Tonalitet och språk
Det är självklart viktigt vad vi säger, men även hur vi säger det och vilka ord vi väljer att använda. Tonaliteten i vår kommunikation är lika viktig för Lycksele kommuns personlighet som våra visuella uttryck. Dessutom är det enklare att skapa en enhetlig, trovärdig och levande bild av Lycksele kommun om vi talar och skriver med en och samma röst.
Samtidigt behöver vår tonalitet anpassas utifrån sammanhang, vem det är som uttrycker sig och vem målgruppen är. Genom enklare justeringar i vår tonalitet kan vi till exempel upplevas som varma och personliga i vissa texter, medan vi i andra sammanhang har en röst som har en myndighets trovärdighet och tyngd. Oavsett vilket, utgår vi från en och samma tonalitet.
Värdskapsord
Kommunens värdskapskod ska leda och inspirera medarbetare och kommunmedborgare till att vara goda värdar och stärka kulturen och lyfta Lycksele till att vara en attraktiv kommun. Värdskapskoden bygger på tre övergripande värdskapsord: medkänsla, tillsammans och drivkraft. Innebörden vi lägger i dessa värdskapsord ska genomsyra tonaliteten i vår kommunikation.
Medkänsla
I Lycksele är alla lika mycket värda och vi visar förståelse för varandra och allas olikheter. Medkänsla gör att vi visar varandra omtanke, vilket i kombination med ett förhållningssätt där allas lika värde gäller, skapar tillhörighet.
Tonalitet och språk:
- Vi väljer ord som är enkla att förstå oavsett bakgrund och förutsättningar.
- Vi uttrycker oss gärna med värme och personlighet.
Tillsammans
I Lycksele är alla välkomna och istället för att tänka ”vi och dem” läggs fokus på ”vi tillsammans”. För att förstärka en positiv och inbjudande känsla är vår ambition att lyfta och stötta varandra, så att vi tillsammans kan lyfta Lycksele.
Tonalitet och språk:
- Vi förstärker känslan av samhörighet.
- Vi lyfter fram Lyckseles framgångar som något alla invånare kan vara stolta över.
- Vi använder hellre ord som du och vi, istället för ni och de.
Drivkraft
I Lycksele finns framtidstro och engagemang som driver utvecklingen och för oss framåt. Att våga satsa, vilja utvecklas och nå framgång, skapar engagemang i flera led som i sin tur leder till framtidstro och utveckling.
Tonalitet och språk:
- Vi är uppmuntrande och positiva i tonen.
- Vi visar uppskattning för människor som vill och vågar satsa.