Till huvudinnehåll

Handlingsplan för allmänna lekplatser

Kommunstyrelsen har antagit Handlingsplan för Lycksele kommun allmänna lekplatser. Handlingsplanen är utformat för att Lycksele kommuns allmänna lekplatser ska vara attraktiva, utmanande och framför allt säkra, trygga och tillgängliga för alla barn och unga.

Bakgrund

I Lycksele kommun finns idag 19 allmänna lekplatser som är belägna på kommunal mark. Säkerhet och tillgänglighet i lekplatserna styrs av lagkrav. Varje år säkerhets-besiktigas lekplatserna och vid anmärkningar åtgärdas felen. Dock kan det innebära att äldre utrustningar tas bort om den inte går att reparera till en säker utrustning.

För att uppfylla regelverken samt utveckla lekplatserna till attraktiva, utmanade och säkra, trygga lekplatser behövs det riktlinjer och visioner för ett hållbart arbete med kommunens allmänna lekplatser.

Lekplatsutredning

Som grund och till Handlingsplanen ligger Lekplatsutredningen för Lycksele kommuns allmänna lekplatser 2023. Utredningen gav en inblick i hur Lycksele kommuns medborgare nyttjar och önskar att lekplatserna ska vara och innehålla.

Handlingsplanen för allmänna lekplatser

Handlingsplanen är framtagen med syfte att säkra drift- och underhåll samt utveckla våra allmänna lekplatser till attraktiva mötesplatser för medborgare och besökare. Handlingsplanen ligger i linje med Lycksele kommuns värdegrund, vision och mål om hur vi vill att Lycksele ska utvecklas till en välkomnande kommun med högt attraktionsvärde där allmänna lekplatser har ett stort värde för barn och ungdomar i den vardagliga, spontana leken och aktiviteterna. Genom att främja våra barn och ungas hälsa, skapa platser som ger dem förutsättningar att röra på sig, mötas och socialiseras gynnas inte bara den fysiska och psykiska hälsan. Barnens upplevelse och platsens attraktion skapar positiva upplevelser och minnen som de bär med sig vidare i livet.

Anläggning av områdeslekplatser

Områdeslekplatser är lekplatser som är utformade för barn i alla åldrar med mer utmanande utrustningar och miljöer där de även kan vara tema-satta. Lekplatsen på torget är exempelvis inspirerad av Lycksele, vår historia, flottningsepoken samt Lyckseles platsvarumärke – Naturligt från grunden. Områdeslekplatserna kan även vara utformade och innehålla mötesplatser för unga och föräldrar som man oavsett ålder kan vistas i. Lekplatsen bör innehålla något för alla och ska även tillgänglighetsanpassas och vara belyst. Lekplatserna ska vara attraktiva och fånga upp ett större område eller vara ett utflyktsområde för barnfamiljer eller ungdomar att hänga i. 

 

Områdeslekplatser:

  • Lugnet, Fågelvägen
  • Centrum, Torget (Befintlig äventyrslekpark)
  • Södermalm, Fjällvägen/Trollvägen
  • Forsdala, Silver/Kopparvägen
  • Norräng, Bergmans park
  • Norrmalm, Forsmyrvägen
  • Furuvik, Gjutarvägen

 

Anläggning av närlekplats

En närlekplats är en mindre lekplats med ett mindre utbud av lekutrustning som i första hand ska tillhandahållas på kvartersmark nära bostaden. Dessa lekmiljöer är främst utformade för de yngsta barnen (0–6 år) som inte har möjlighet att ta sig en längre sträcka på egen hand. I linje med medborgarnas vilja blir lekplatserna nära bostaden kvar men får ett standardutbud med en minimumnivå: Gunga, fjädergunga eller liknande, en mindre rutschbaneanordning samt bänkbord och papperskorg.

 

Närlekplatser:

  • Hamn, Hamngatan
  • Villaryd, Villarydsvägen
  • Jonsta, Brattforsvägen
  • Nydala, Motionsvägen (nytt bostadsområde i närheten)
  • Furuvik, Byggvägen (detaljplan för ett till bostadsområde)
  • Arena älven, Hawaiiudden
  • Norrmalm, Bärstigen
  • Norräng, Murkelvägen

De lekplatser som avvecklas är utsedda lekplatser med få lekvärden, har stora investeringsbehov eller låg nyttjandegrad. Lekplatserna återinvesteras inte och vid säkerhetsrisker och anmärkningar plockas utrustningar bort och lekplatsen fasas ut. Det innebär att lekplatserna blir kvar så länge de går igenom besiktningar utan anmärkning. I lekplatsutredningen har aspekter så som närheten till andra lekplatser, tillgänglighet, tätortsnära skogar, besiktningsunderlag med mera legat till grunden för beslutet.

Lekplatser som berörs av detta är:

  • Tallvägen
  • Lunnvägen
  • Dalstigen
  • Skrittvägen

Lekplatser är krävande anläggningar i både investeringar (nyanläggning av utrustningar) samt drift och underhåll då det är strikta regelverk som ska följas. För att uppnå medborgarnas önskemål samt arbeta med att utveckla lekplatserna kan inte alla lekplatser vara av samma storlek och innehåll. Därför är det utsett en lekplats per bostadsområde som har förutsättningarna för att utvecklas till större och attraktivare lekplatser. Målet är att anlägga en lekplats per år.

För att få insikt om hur Lycksele kommuns medborgare och besökare nyttjar och använder de allmänna lekplatserna genomfördes en medborgarundersökning bland allmänheten. Totalt svarade 131 personer på enkäten som också innehöll frågor om utbudet, avstånd till lekplatsen, önskemål med mera. Resultatet gav en inblick i hur de allmänna lekplatserna önskas vara och innehålla utifrån medborgarnas perspektiv.

Inventering och besiktningsunderlag på alla allmänna lekplatser har använts som underlag vid planeringen. Underlaget visar typ av utrustningar som finns, ålderbaseringen på lekplatserna och utrustningarna, lekvärden i området, nyttjandegrad och så vidare.

Tillsammans med andra enheter, verksamheter och Lycksele bostäder är alla kommunala lekplatser, skolor- och förskolor, och spontanidrottsplatser kartlagda. Kartläggningen visar utbudet och närheten till en anläggning i ett bostadsområdena. Den tätortsnära skogen är med i kartläggningen och visar närhet intill bostadsområden samt dess funktion och betydelse.

I utredningen har även högtrafikerade vägar identifierats och andra hinder som gör det svårt att ta sig enkelt till en lekplats.

För många år sedan tog kommunen bort allmänna lekplatser i byarna på grund av att det blev hårdare regelverk för lekplatser. Kommunen kunde inte upprätthålla standarden och behövde därför avveckla dom. I lekplatsutredningen framgick det att medborgare saknade lekplatser i sina byar. Därför har kommunen under handlingsplanens framtagande varit i kontakt med både kommunens fastighetsbolag som förvaltar skolorna samt Lycksele bostäder om att kunna nyttja deras lekplatser och använda de efter skoltid som allmänna lekplatser.

Med andra ord får Lybos lekplatser användas som allmänna lekplatser samt att skolornas lekplatser får nyttjas efter skoltid. Anledningen bakom varför vi inte kan hänvisa till privata fastighetsbolag och företag med lekplatser är att de är oklart om de uppfyller lagkraven gällande lekplatser för allmänheten att nyttja.

De positiva effekterna av handlingsplanen är att lekplatserna prioriteras i en större omfattning än tidigare med den budget som kommunen har. Handlingsplanen innebär även att kommunen kan arbeta utifrån medborgarnas önskemål med fler attraktiva, tillgängliga och åldersvarierade lekplatser. Det innebär även att skötsel- och underhållsarbetet förenklas där val av material och underlag är viktigt för en långsiktighet och hållbarhet. Idag är det många lekplatser med stora skötselbehov på grund av att underlaget är i sand samt att flera utrustningar kräver underhåll i form av målning och byte av virke.

De negativa effekterna är såklart den succesiva avvecklingen av de fyra nämnda lekplatserna. Det är alltid tråkigt att avveckla något befintligt som har ett värde för barnfamiljer. För att få en god balans mellan budget och antalet attraktiva och funktionella lekplatser behöver en del vara mindre, en del större och andra avvecklas.

Uppdaterad den 25 juni 2024