Till huvudinnehåll

Hållbarhetskonsekvensbedömning

Översiktsplanens fokuområden med Lycksele-vyer i bakgrunden

Sammanfattning

Översiktsplanen vilar på fyra strategiska fokusområden, med ett hållbarhetsperspektiv som genomsyrar alla områden. Fokusområdena är attraktiv livsmiljö, hållbara kommunikationer, natur- och kulturmiljöer som tillgång samt hållbar näringslivsutveckling. Översiktsplanen syftar på en utvecklingstakt mot 13 000 invånare år 2040.

De utvecklingsförslag som bedöms medföra positiva och negativa miljöeffekt är:

  • Utbyggnad av bostadsområden på Nydala, Lugnet, Furuvik, Hedlunda och Solsidan
  • Utredningsområden av industriområdena Furuvik, Hälsingfors och Rusksele 
  • Utredningsområden för elintensiva etableringar Tuggensele och Forsdala
  • Förtätning av tätorten
  • Utbyggnad i strandnära lägen
  • Ny infrastruktur främst nya gång- och cykelvägar
  • Bevarande av natur- och friluftslivsområden
  • Prioritering av grönområden
  • Prioritering av brukningsvärd jordbruksmark
  • Insatser för att bromsa klimatförändringarna

 

Översiktsplanens utvecklingsförslag bedöms bidra till både positiva och negativa konsekvenser. 

Ny bostadsbebyggelse riskerar att påverka rennäringen genom att mark tas i anspråk inom riksintresse för rennäringen. Konsekvenserna behöver utredas mer ingående i samband med detaljplanering och genom tidig dialog kan viss påverkan undvikas och rennäringens behov bättre tillgodoses. Ny bostadsbebyggelse kommer innebära att grönområden ianspråktas och att strandnära miljöer kan privatiseras.

Dessa effekter är mer påtagliga i tätorten jämfört med landsbygden. Det finns en osäkerhet i hur stora effekterna blir på grönområden då det är avgörande hur områdena detaljplaneras. Buller från flygplatsen och väg E12 blir en viktig faktor att ta hänsyn till vid detaljplanering av bostadsområden. De nya bostadsområdena kommer att hamna i kommunens ytterkanter och i flera fall innebära att barn behöver skolskjuts för att ta sig till skola. Bebyggelse planeras inom vattenskyddsområde för Lycksele tätort och det är osäkert hur stora riskerna är för att bebyggelsen ska ha negativa effekter på vattenkvalitén. Riskerna är här beroende av planeringens utformning och omfattning.

Det finns ett behov av att utöka mark för industrier. Planförslaget föreslår att befintliga områden får växa. Både industriområdet vid Furuvik och Rusksele riskerar genom en utökning att påverka riksintresse för rennäringen.

Risker med ras, skred, farligt gods och på grund av förorenad mark påverkas i liten utsträckning av planförslaget och kommer behöva utredas vid detaljplaneläggning för att säkerställa att risker undviks. Skapande av arbetstillfällen ska ses som ett viktigt skäl för fortsatt utvinning av mineraler och därmed finns fortsatt risk för förorening av mark och vatten i gruvornas omgivningar. 

 

Nya gång- och cykelvägar kommer att stärka tillgänglighet till viktiga målområden och möjliggöra fina motionsstråk och goda fossilfria transportmöjligheter. Fler laddstolpar för elbilar, elektrifiering av järnvägen och en ny godsterminal kan alla bidra till minskning av fossila utsläpp. Planförslaget prioriterar säkra överfarter samt gång- och cykelvägar vilket även det bidrar till en mer levande stad och trygga möjligheter att röra sig inom kommunen utan att behöva använda bilen. Stadsrummet utformas på ett sådant sätt att barn, äldre, personer med funktionsnedsättningar samt till viss del kvinnor prioriteras och kan vistas tryggt i staden.

Ett flertal insatser och ställningstaganden kommer att bidra till positiva effekter för friluftslivet och den biologiska mångfalden genom att exploatering inte kommer att ske i skolskogar, genom hyggesfritt skogsbruk i tätorten och om möjligt bildande av naturreservat på Tannberget. Vidare finns ställningstaganden om maxavstånd mellan bostadsområden och grönområden. Mycket viktiga friluftsområden ska också ges särskild hänsyn vid etablering av bulleralstrande verksamheter. Detta kan i sin tur innebära en liten risk för att det inom kommunen inte kan produceras lika mycket vindkraftsenergi som tidigare översiktsplan möjliggör.    

 

För att säkerställa att Lycksele ska vara en attraktiv plats att bo på har det gjorts en bedömning om planförslaget bidrar till en god folkhälsa, trygga miljöer, mötesplatser samt boendesegregation. Genom att ta ställning för blandad bebyggelse skapas områden som är mindre segregerade samt en mer levande stad vilket i sin tur bidrar till att känslan av trygghet ökar. Planförslaget bedöms bidra positivt till kommunens ekonomi genom att erbjuda attraktiva boendemiljöer och utveckling av näringslivet. Planförslaget säkerställer dessutom bevarande av natur- och friluftsliv vilket kan fungera som attraktionskraft för att välja Lycksele som bostadsort. Ställningstaganden kring ökade möjligheter för pendling bidrar till att fler kan bo kvar i Lycksele trots arbete på annan ort och att stora etableringar blir möjliga då personer som bor utanför kommunen kan pendla till Lycksele för att arbeta.

Planförslaget föreslår att ett antal strategier och planer ska tas fram. Dessa ska bidra med fördjupningar och ett bättre kunskapsunderlag för åtgärder och vägledningar i detaljplanläggning, prövningar av bygglov och miljötillstånd. En klimatstrategi är prioriterad och kommer att belysa vilka åtgärder och förbyggande insatser som behöver vidtas för att klimatanpassa och bromsa klimatförändringarna.  

Miljökvalitetsmålen och miljökvalitetsnormerna bedöms inte påverkas av planförslagets utvecklingsinriktning på ett sätt så att måluppfyllelse förhindras. Planförslaget påverkar inte heller lagskyddade områden så att deras syften riskerar att påverkas. Riksintresse för naturvården prioriteras framför riksintresse för vindbruk. I övrigt tillgodoses riksintressena genom ställningstaganden i planen. 

Uppdaterad den 11 maj 2023