Till huvudinnehåll

Gång och cykel

Två som cyklar på cykelväg

Planering av bebyggelse ska utgå från människan och dess rörelsemönster och behov.

Gena, säkra samt trygga gång- och cykelvägar är viktiga att anlägga, inte minst för att andelen gående och cyklister ska kunna öka. En gång- och cykelvänlig kommun är en mänsklig kommun för alla att bo i, arbeta i och besöka.

I tätorten finns det gott om gång- och cykelvägar, men det finns även brister i form av till exempel passager som inte är trafiksäkra. Dessutom behövs det fler cykelparkeringar. Vid planering av cykelparkering ska överblickbarhet beaktas.

Lycksele tätort har förhållandevis korta avstånd. Med torget som mittpunkt når en radie av fem kilometer en bra bit utanför tätortsskyltarna. Det borde därmed finnas potential för fler att ta sig fram till fots och med cykel i tätorten, vilket är positivt både för folkhälsan och för det hållbara resandet. Cykelstråk ska främst planeras längs befintliga stråk. Tabell 1 visar de olika förslag till åtgärder kommunen under planperioden kommer arbeta med och verka för ska ske. Kommunen har direkt påverkan på det egna vägnätet, medan det krävs ett samarbete med regionen eller Trafikverket när det kommer till åtgärder längs riks- och länsvägar. Därför krävs utredningar,
dialoger med vägansvarig och finansiering vid genomförande, vilket kan ta tid och gör vissa åtgärder svårare än andra att genomföra.

 

Tabellen visar kommunens föreslagna utvecklingsriktningar för gång- och cykelstråk inom kommunen indelat i ansvarig myndighet och tidshorisont.

 

  • Tillgängligheten och säkerheten för barn, funktionsnedsatta och äldre ska sätta normen för den fysiska utformningen av gång- och cykelvägar. Särskilt viktigt är det att verka för en säker trafiksituation i närhet av kommunens skolor.
  • Tillgängligheten för fotgängare och cyklister bör visavi tillgänglighet för fordonstrafik väga tyngre ju tätare bebyggelse.
  • Planering av nya bostadsområden och viktiga målpunkter ska säkra att tillgängligheten är god för gående och cyklister.
  • Ett åtgärdsprogram för cykel ska tas fram och uppdateras varje mandatperiod. Programmet ska innehålla tematiska åtgärder för att underlätta cyklandet såsom drift, snöröjning, skyltning och fasning av trottoarkanter. Utöver det ska programmet innehålla geografiska åtgärder i form av prioriterade stråk.
  • Tillkommande vägnät bör inbegripa tillhörande gång- och cykelstråk och
    cykelparkeringar. Kommunen ska även verka för att det befintliga vägnätet ska kompletteras enligt tabellen.
  • Vid planering av cykelparkering ska överblickbarhet beaktas.

Uppdaterad den 14 juni 2023