Till huvudinnehåll

Flygtrafik

Kvinna går mot flygplatsen

Utgångspunkten i översiktsplanen är att Lycksele flygplats ligger kvar och vidare utvecklas för kommunens och regionens tillväxt.

Cirka 18 000 till 25 000 passagerare årligen passerar genom
flygplatsen. Den utgör ett viktigt nav för kommunen och regionens tjänsteresor, sjukvårdsinsatser, näringslivsverksamheter, turism och godstransport.

Flygplatsen har idag, utöver kommersiell och privat flygtrafik, en omfattande samhällsnyttig verksamhet vilket inkluderar flygambulanstransporter med flygplan och helikoptrar, brandbekämpningsflygplan, brandspaningsflyg, polisverksamhet samt Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar. Flygplatsen är idag en temporär beredskapsflygplats och är med sitt strategiska läge avgörande för att inlandet ska kunna erbjudas specialiserad samhällsservice som akutsjukvård, BB samt sjuk- och transplantationstransporter.

Trafikverket har föreslagit att Lycksele flygplats blir en permanent beredskapsflygplats.

För Lycksele flygplats finns lagakraftvunna mrådesbestämmelser som visar områden som berörs av hinderytor samt bestämmelser för bebyggelse med mera i anslutning till flygplatsen. Dessa områdesbestämmelser ligger till grund i den fysiska planeringen. Området som omfattas finns utpekad i mark- och vattenanvändningskartan.

Alla byggnadsobjekt oavsett typ som master, torn, pyloner, skyltar, konstverk, byggnader och liknande som är högre än 20 meter över mark- eller vattenytan ska remitteras till luftfartsverket. Detta gäller oavsett position på svenskt territorium. Befinner sig objektet i en insjö ska även kustbevakningen i Karlskrona remitteras.

 

  • Verka för elektrifiering och andra hållbara alternativ för att driva flygtrafiken mellan Lycksele och Arlanda på lång sikt samt verka för ökad inblandning av biobränslen från hållbara källor på kort sikt.
  • Flygets verksamhet ska ha företräde framför enskilda intressen om samverkanslösningar inte kan göras inom dess influensområden.
  • Verka för att på bättre sätt knyta samman flygtrafiken med andra trafikslag inom kommunen så som buss och tåg, vilket stärker Lyckseles roll som central knutpunkt i inlandet.
  • Vid etablering av ny bebyggelse, ska detta ske på ett sådant sätt att det ej har en negativ påverkan på flygplatsens verksamhet genom att bygga så att husen inte påverkas av buller från flygplatsen eller påverkas negativt av flyghinderytorna.
  • Inga nya bostäder eller annan bullerkänslig bebyggelse får uppföras inom flygplatsen bullermatta. Buller ska inte överskrida 55 dBA FBN och 70 dBA maximal ljudnivå vid en bostadsbyggnads fasad.

Uppdaterad den 14 juni 2023