Till huvudinnehåll

Vägtrafik

Väg med bil uppifrån

Lycksele kommuns egenskap som knutpunkt i södra Lappland avspeglas i vägnätet. Ett antal gränsöverskridande vägar löper genom kommunen i öst-västlig såväl som nord-sydlig riktning. 

Väg E12, som också kallas Blå vägen, löper genom Lycksele tätort på sin sträckning från kust till fjäll. Vägen är utpekad som riksintresse för kommunikationer och ingår i EU:s TEN-T-system, vilket ställer krav på till exempel framkomlighet. E12 är viktig som transportstråk av gods, både mellan Norge och Finland, men även för transporter inom regionen och till övriga landet.

Kommunen arbetar aktivt på regional, nationell och internationell nivå för att utveckla hela det öst/västliga stråket längs E12 från norska kusten, genom hela Västerbotten och över Kvarken in i Österbotten.

Utöver E12 löper flertalet betydelsefulla länsvägar genom kommunen:

  • 353 Nordmaling - Bjurholm - Lycksele
  • 360 Vilhelmina - Lycksele
  • 363 Umeå - Vindeln - Lycksele - Sorsele
  • 365 Åsele - Lycksele – Norsjö


Dessa fyra länsvägar utgör tillsammans med E12 och väg 699 de delar av vägnätet i kommunen som är med i Trafikverkets utpekade funktionellt prioriterat vägnät (FPV). Detta utpekade vägnät använder Trafikverket som en del av sitt planeringsunderlag. Vägarna har betydelse för olika typer av trafik, alla nämnda vägar är till exempel utpekade för dess betydelse för godstrafik. Länsvägarna och E12 är utpekad kopplat till långväga personresor och kollektivtrafik och vägarna 360, 363 och 365 för dess betydelse för dagliga personresor. De är även indelade i nationellt och internationellt viktiga vägar, till vilken E12 tillhör, Regionalt viktiga vägar, som länsvägarna tillhör, samt kompletterande regionalt viktiga vägar, där väg 699 är utpekad. Vägarna går att se samlade i mark- och vattensanvändningskartan.

Samtidigt som länsvägarna är positiva för den långväga tillgängligheten finns en intressekonflikt med invånarnas behov av säkerhet och trygghet där vägarna löper igenom bebyggelse. Denna problematik märks tydligast i Betsele, Björksele, Rusksele och Örträsk. Därför ska kommunen, för att öka säkerheten och tillgängligheten på dessa platser verka för att gång- och cykelvägaranläggs. I Tabellen under Gång och cykel är föreslagna gång- och cykelåtgärderna uppdelade i huvudansvar och tidshorisont.


Lycksele har ett glest allmänt vägnät.

Utöver E12 och länsvägarna finns ett antal mindre allmänna vägar och ett stort antal enskilda vägar.

Ny bebyggelse bör inte placeras inom 30 meter från E12 och 12 meter från övriga statliga vägar. Närmare avstånd ska främst ske av bebyggelse med annat syfte än boenden för att minimera risker för att utsättas för buller samt risker för att olyckor med farligt gods sker i nära anslutning till boendemiljöer. Avståndet är även till för att säkra framkomligheten och trafiksäkerheten på
dessa vägar. Vid eventuell exploatering i närhet av E12 och andra statliga vägar ska dialog föras med Trafikverket.


Lycksele kommun deltog 2018–2021 i projektet Fossilfria transporter i Norr. Ett konkret utfall av projektet är att kommunen antagit ett antal löften för att möjliggöra fossilfria transporter. En viktig framgångsfaktor för att stimulera elektrifiering av persontrafiken är att täcka länet med offentliga laddstolpar. Detta för att förhindra räckviddsångesten samt göra det möjligt att köra
fossilfritt i hela länet. Lycksele kommun har angett ett antal löften för att bidra till uppfyllande av detta. Under perioden 2021–2025 ska minst 60 procent av den tillkommande kommunala fordonsparken drivas med helt fossilfria drivmedel. Under perioden 2026–2030 ska 100 procent av den tillkommande fordonsparken drivas med helt fossilfria drivmedel. Under perioden 2021–2030 ska 500 000 kronor per år investeras i laddinfrastruktur. Utöver det ska kommunen i samverkan med den lokala och regionala transportsektorn verka för etablering av en tankstation för biogas inom Lycksele tätort senast 2025. Det ska också under 2021 ställas krav på en plan för fossilfrihet till år 2030 av de leverantörer som anlitas för transporttjänster inom kommunen. Till 2022 ska det finnas planmässiga förutsättningar för att etablera minst två snabbladdstationer i strategiskt läge inom Lycksele tätort.

 

  • Kommunen ska verka för att utveckla statusen på E12 inom TEN-T-nätverket och ökad internationell betydelse. 
  • Kommunen ska satsa på omställning till fossilfritt genom att verka för etablering av tankstation för biogas inom Lycksele tätort och investering i laddinfrastruktur runt om i kommunen genom att ta fram en ny laddinfrastrukturplan.
  • I den fysiska planeringen sträva efter att gatan är självförklarande, det vill säga att gestaltningen och gatans utformning signalerar den skyltade hastigheten.
  • Ta fram en policy för fartdämpande åtgärder inom det kommunala vägnätet.
  • Kommunen ska i ärenden om bygglov och detaljplanering utgå ifrån gällande riktlinjer för skyddsavstånd till transportleder för farligt gods vid bedömning av avstånd till bebyggelse. Avstånd ska säkerställas med hänsyn till befintliga förhållanden på platsen. 
  • Vid utveckling av infrastruktur ska skadelindringshierarkin tillämpas för alla relevanta ekosystemtjänster och vid påtaglig skada på naturmiljön  vidta kompensationsåtgärder. 
  • När ett intrång eller skador inte kan uppvägas genom kompensation på grund av den påverkade naturmiljöns känslighet och/eller oersättlighet ska området inte tas i anspråk.
  • Ny bebyggelse bör inte placeras inom 30 meter från E12 och 12 meter från övriga statliga vägar. Närmare avstånd ska främst ske av bebyggelse med annat syfte än boenden för att minimera risker för att utsättas för buller samt risker för att olyckor med farligt gods sker i nära anslutning till boendemiljöer.

Uppdaterad den 14 juni 2023