Till huvudinnehåll

Kollektivtrafik

Buss

Lycksele kommun saknar idag egen tidtabellsbaserad lokal kollektivtrafik.

En ökad befolkningstäthet såväl i centralorten som i några av de mindre utpekade servicenoderna ställer krav på en attraktiv och tillgänglig kollektivtrafik med bra tidsåtgång. Det regionala kollektivtrafiknätverket kommer att spela en avgörande roll i resan mot en hållbar tillväxt och 13 000 invånare. Lycksele utgör geografisk knutpunkt för södra Lappland. Resecentrum i centralorten är en viktig knutpunkt för de regionala trafikflödena för såväl arbetspendling som skolresor och privata resor för regionens och kommunens invånare och besökare. 

Ökad tillgänglighet till centrala delar inom centralorten och de mindre samhällen för cyklister och gående kan medföra försämringar i framkomlighet för biltrafiken. För att kunna erbjuda förutsättningar för ett tidseffektivt system med hög tillgänglighet och hög turtäthet pekas servicenoder ut och viktiga kommunikationsstråk där satsningar på bebyggelse ska kanaliseras och på så vis stärka resandeunderlaget inom kommunen.

Den fysiska planeringens möjligheter att undanröja hinder i den fysiska miljön och överbygga mentala barriärer som skapas i tid och rum kopplad till avstånd mellan hemmet och kollektivtrafikens hållplatser bör prioriteras. Kommunen ska åstadkomma detta i den fortsatta fysiska planeringen genom att beakta universell utformning samt genom att betona vikten av den sociala hållbarheten inom fysisk planering kopplad till de nationella målen i fråga om folkhälsa, jämställdhet, integration och funktionshinder med mera.

Den regionala kollektivtrafikens influensområde är en strategisk ryggrad för ett hållbart resande.

Sträckan E12 mellan Umeå-Lycksele-Storuman är det starkaste stråket för kollektivtrafik med fokus på arbets- och gymnasiependling. Landsvägarna 353, 360, 363 och 365 erbjuder en spindelvävsliknande angöring till Lycksele kommun från flera riktningar. Dagens bussar går främst på tider som är anpassade till skolornas start- och sluttider. Tidsläget är idag ofördelaktigt för arbetspendlare och de som ska uträtta ärenden i Lycksele centralort. Översiktsplanen syftar till att skapa förutsättningar inom vilken kommunens Trafikstrategi kan förverkligas med enkla och trygga resor, tillgänglighet mellan tätorten och omgivande byar och landsbygden samt regionalt.

Genom att knyta samman Lycksele Resecentrum och Lycksele flygplats genom anropsstyrd kollektivtrafik kopplas flygplatsen samman med regionbussar, inomkommunala bussar samt persontåg vilket möjliggör för ett ökat resande även från andra byar och orter inom kommunen samt från grannkommunerna att enkelt kunna resa till Stockholm och vidare. Det skapar också bättre förutsättningar för att kunna ta sig till flyget på ett hållbart sätt genom att skapa förutsättningar att lämna bilen hemma.

Lycksele kommun, som många andra mindre kommuner, behöver planera för en ökad andel åldrande befolkning inte minst gällande hållbara och tillgängliga resealternativ. Behovsstyrd kollektivtrafik såväl inom tätort som på längre sträckor inom kommunen är en av kommunens strategier för denna målgrupp, där ringbilen som finns idag verkar för resor mellan landsbygd och
tätort.

Uppdaterad den 14 juni 2023