Till huvudinnehåll

Kompetensattraktion Västerbotten

Projektets namn: Kompetensattraktion Västerbotten - långsiktig, hållbar kompetensförsörjning från kust till fjäll  
Projektägare: VB Handelskammare  
Projektperiod: 2023–2025
Kontakt:siv.forssen@handelskammaren.ac 

Ett samverkansprojekt mellan Västerbottens Handelskammare och Exploratoriet

Projektet fokuserar på att förbättra kompetensförsörjningen i Västerbotten genom tre huvudområden: samverkan och koordinering, yrkestrainee/lärling samt attitydförändring och matchning mellan arbetsgivare och arbetssökande. Syftet är att stärka regionens konkurrenskraft och skapa hållbara modeller för rekrytering och kompetensutveckling.

Samverkan och koordinering
För att attrahera rätt kompetens och behålla befintlig arbetskraft strävar projektet efter bred samverkan i organiserad form. Genom ett "Kompetensråd" ska aktörer från olika branscher samarbeta långsiktigt för att dela kunskap och erfarenheter. Projektledaren har under perioden fokuserat på att skapa kontakter och lyssna av bland företag i näringslivet, näringslivskontoren, näringslivsorganisationer, Region Västerbotten och skolornas branschråd om hur man ser på ett samordnat kompetensråd/forum av något slag.
Arbetsgivare erbjuds nätverk och utbildning för att förbättra sitt attraktionsarbete, bland annat genom koncept som "Employer Branding for Lunch", uppstart i Lycksele och Skellefteå under kommande period. Samverkan sker även med ALMI NORD i satsningen Attraktiv arbetsgivare.

Yrkestrainee/lärling
Projektet medverkar till ökad kännedom och samverkan kring lärlingskonceptet. Informationsinsatser riktas mot skolor och arbetsgivare för att underlätta samverkan och höja statusen för lärlingsutbildningar. Fokus ligger på att öka medvetenheten bland unga om möjligheter genom lärling och vikten av engagemang och eget driv för att lyckas.

Matchning, mötesplatser och Attityder
Projektet arbetar med attitydförändringar kring yrkesval, könssegregering och hållbarhet, särskilt i dialog med elever. Genom besök i skolor möter elever, ambassadörer från olika branscher, för att få en djupare förståelse för arbetslivet. Projektet organiserar även studiebesök och event, som exempelvis STEM-aktiviteter, för att inspirera till studieval inom bristyrken.

kompetensattraktion_handelskammaren.png
Caption

 

 

Uppdaterad den 12 september 2024