Till huvudinnehåll

Buller

Rak vägsträcka med Kristinebergsgruvan i horisonten

En av målsättningar med kommunens fysiska planering är att uppnå en god bebyggd miljö.

Däri ingår att bibehålla och skapa boendemiljöer fria från oönskat ljud. Buller är en av de faktorer som påverkar människors hälsa och möjligheter till en god livskvalitet. Lycksele kommun omfattas inte av miljökvalitetsnormer för buller på grund av kommunens storlek och trafikmängd.

Identifierade bullerkällor som kan påverka miljön vid bostäder och friluftsområden och därför behöver beaktas vid detaljplanering är industriområdena, flygplatsen, ambulanshelikopterns flygstråk, järnvägen och vägarna E12, 360, 363 och 365.

Sedan 2015 har miljöbalken och plan- och bygglagen samordnats när det gäller buller och bostäder. Sedan dess ska beräknade värden för omgivningsbuller redovisas i planbeskrivningen till detaljplaner eller bygglov, om det inte kan anses obehövligt med hänsyn till bullersituationen.

Det är lämpligt att både befintliga och förväntad framtida bullersituation tas med i beräkningarna. I en planeringssituation är det viktigt att inte bara klara lägsta godtagbara ljudkvalitet, utan att alltid sträva efter bästa möjliga ljudmiljö.

Detaljplanen kan ställa krav på skyddsåtgärder och ange om bebyggelsen måste ges en särskild utformning för att den ska bli lämplig för sitt ändamål och undvika olägenhet för människors hälsa. I första hand ska möjligheten att dämpa bullret från källan undersökas. I de fall detaljplan saknas ska i stället den totala bullerexponeringen utredas i samband med bygglov.

Boverket har 2020 publicerat en reviderad vägledning om industri- och annat verksamhetsbuller vid planläggning och bygglovsprövning av bostadsbyggnader. I vägledningen anges när bostadsbebyggelse bör bedömas som olämplig ur bullersynpunkt och vilka ljudnivåer utomhus som bör föranleda kompensationsåtgärder. Även om riktvärdena kan hållas ska kommunen sträva efter att uppnå bästa möjliga ljudkvalitet. I planläggningen kan tre olika zoner användas för bostadsbebyggelse i områden som är utsatta för industri- eller annat verksamhetsbuller. Ljudnivåerna som anges för de olika zonerna kan också användas vid planläggning av skolor, förskolor och vårdlokaler.

Zon A: Bostadsbyggnaderbör kunna medges upp till angivna nivåer.

  • 50 dBA L eq  dag kl. 06-18
  • 45 dBA L eq  kväll kl. 18-22, lör, sön samt helgdagar (06–22)
  • 45 dBA L eq  natt kl. 22-06

Zon B: Bostadsbyggnader bör kunna medges upp till angivna nivåer förutsatt att tillgång till ljuddämpad sida finns och att byggnaderna bulleranpassas.

  • 60 dBA L eq  dag kl. 06-18
  • 55 dBA L eq  kväll kl. 18-22, lör, sön samt helgdagar (06–22)
  • 50 dBA L eq  natt kl. 22-06

Högsta ekvivalenta ljudnivåer vid ljuddämpad sida och uteplats är:

  • 45 dBA L eq  dag kl. 06-18
  • 45 dBA L eq  kväll kl. 18-22
  • 40 dBA L eq  natt kl. 22-06

Zon C: Bostadsbyggnader bör inte medges över angivna nivåer.

  • › 60 dBA L eq  dag kl. 06-18   
  • › 55 dBA L eq  kväll kl. 18-22, lör, sön samt helgdagar (06–22)
  • › 50 dBA L eq  natt kl. 22-06

Naturvårdsverkets vägledning om industri- och annat verksamhetsbuller gäller för bostäder, skolor, förskolor och vårdlokaler där ett ärende om detaljplan eller bygglov påbörjats före den 2 januari 2015. Följande riktvärden bör ej överskridas:

  • 50 dBA L eq  dag kl. 06-18
  • 45 dBA L eq  kväll kl. 18-22, lör, sön samt helgdagar (06–22)
  • 40 dBA L eq  natt kl. 22-06
 

Bullerberäkningar med anledning av verksamhet vid Lycksele Airport visar på begränsningar av markutnyttjande för bostadsändamål. Utgångspunkten är att de riktvärden som anges i 6 § trafikbullerförordningen inte ska överskridas vid bostäder. Riktvärdena är:

  • 55 dB(A) FBN
  • 70 dB(A) L Amax 

Riktvärdena i trafikbullerförordningen bör användas vid planläggning och hantering av bygglov. Riktvärdena är:

  • 60 dBA ekvivalent utomhus vid fasad
  • 50 dBA ekvivalent utomhus vid uteplats 
  • 70 dBA maximal utomhus vid uteplats 

Buller uppkommer från en rad andra källor som exempelvis idrottsplatser, motor- och bilprovningsbanor, skjutbanor, vindkraft och skolgårdar. Naturvårdsverket och Boverket har tagit fram vägledning och stöd hur buller från denna typ av verksamhet ska hanteras. Kommunen bör tillämpa vägledningarna i sin helhet. 

Tillgång till tysta områden och platser med bra ljudkvalitet är en viktig del av en attraktiv bebyggelse. Människor söker ostördhet och områden fria från buller för möjlighet till återhämtning. Naturområden fria från oönskat ljud är avstressande och anses utveckla självkänsla och mental hälsa. Med tätare bebyggelse, ökad trafik och olika industrietableringar blir tysta områden en alltmer eftersökt kvalitet. I en stad kan trädgårdar, parker och rekreationsområden utgöra lugna miljöer som nödvändigtvis inte behöver vara helt tysta men fria från oönskat ljud orsakat av mänsklig aktivitet. På landsbygden hittas fler tysta områden exempelvis skyddade områden, stora skogsområden och jordbruksmark.

Riksintressen för det rörliga friluftslivet och mycket viktiga friluftsområden i kommunens friluftslivskartläggning ska ses som sådana där lägre ljudnivåer är en viktig faktor. Utgångspunkten i dessa områden ska vara att följa de riktvärden som finns för friluftsområden i Naturvårdsverkets vägledning om buller från vindkraftverk samt Naturvårdsverkets Vägledning om industri- och annat verksamhetsbuller. I vissa tätortsnära naturområden och områden som ligger intill trafikerade vägar kan vägledningarnas angivna ljudnivåer vara svåra att klara inom hela området men utgångspunkten bör vara att begränsa bullret. Följande riktvärden ska gälla för angivna friluftsområden:

  • 40 dBA ekvivalent dag kl. 06-18
  • 35 dBA ekvivalent kväll kl. 18-22, lör, sön samt helgdagar (kl. 06-22)
  • 50 dBA maximal natt kl. 22-06

För vindkraftparker anges riktvärdet till L eq  35 dBA.

Se även avnittet om friluftsliv .

 
  • Riksintressen för det rörliga friluftslivet samt friluftsområden som klassificerats som ”mycket viktigt område” i enlighet med Naturvårdsverkets kartläggningsmodell ska hanteras som områden där tystnaden är en viktig faktor. Vid prövning av nya verksamheter ska den ekvivalenta ljudnivån 35 dBA inte överskridas i dessa områden klockan 18–06 kvällar och natt samt dagtid lördagar, söndagar och helgdagar.
  • Vid planering av ny förskoleverksamhet ska särskild hänsyn tas för barnens utemiljö avseende externa bullerkällor.
  • Kalavverkningar ska inte ske mellan industriområden och bostadsområden i de fall kommunen äger marken.
  • Mellan industriområden och bostadsområden ska det finnas ett respektavstånd. Avståndets bredd utreds och fastslås i planläggningsarbetet baserat på bullernivåer. 
  • Inga nya bostäder eller annan bullerkänslig bebyggelse får uppföras inom flygplatsen bullermatta. Buller ska inte överskrida 55 dBA FBN och 70 dBA maximal ljudnivå vid en bostadsbyggnads fasad. 
  • Vid risk för buller i nya bostadsområden ska utredningar genomföras i samband med detaljplanering. 
  • Vid risk för buller i befintliga bostadsområden ska utredningar genomföras i samband med detaljplanering av nya industriområden eller ny infrastruktur.

Uppdaterad den 11 maj 2023