Till huvudinnehåll

Översvämning, ras och skred

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har gjort översiktliga karteringar av översvämningskänsliga områden i kommunen. Risker för översvämning och markskred kan finnas vid låglänta delar efter Umeälven och Vindelälven.

De större vattendragen är också utsatta för erosion vilket kan föranleda att ras och skred inträffar. Översiktliga stabilitetsutredningar har tagits fram av MSB och sju områden efter Ume- och Vindelälven finns kartlagda inom vilka viss skredrisk bedöms föreligga.

SGU har kartunderlag som visar på stränders eroderbarhet vilket kan ge en anvisning om stränders lämplighet för olika markanvändning. Dessa underlag finns att se på SGI:s webbaserade kartvisning .

Länsstyrelsen har genomfört en skyfallskartering som omfattar tätorten. Kommunens genomförande av översiktsplan beträffande till exempel förtätningen ska ske med hänsyn tagen inom tätorten till hantering av yt- och grundvatten.  

I samband med handläggning av bygglov och detaljplaner kan stabilitetsutredningar behöva genomföras. Områden bestående av sediment har större förutsättningar att drabbas av skred, och i dessa områden kan det krävas en stabilitetsutredning. Områden med liten marklutning med morän- eller friktionsjordar är exempel på områden där utredningar normalt inte behövs så länge inte slänter tillskapas genom utfyllnad eller schaktning.

1998 utförde MSB (dåvarande Räddningsverket) en stabilitetskartering över sju områden inom Lycksele kommun. Denna kartläggning visade att inte alla områden kunde räknas som stabila. Resultatet går att se i kartunderlaget som tagits fram av flera myndigheter gällande ras, skred och erosion under kartlagret ”Översiktlig stabilitetskartering i finkorniga jordarter (före 2001) – huvudstudie 1B”.

Vid översvämningar, ras och skred kan förutom risk för människors hälsa och skador på egendom även skador uppstå på vägnät, elanläggningar, avloppsanläggningar med mera. Dessa kan i sig även ge skador som indirekt får effekter till exempel genom att verksamheter som är beroende av elförsörjning slutar att fungera.

Kommunen ska i sin krishanteringsplan ha beredskap att anvisa omledningsvägar relaterat till försämrad framkomlighet för statlig och kommunal infrastruktur i händelse av kris. Handlingsprogram Lycksele kommun 2019–2022, Olycksförebyggande och räddningstjänst verksamhet utgör kommunens strategi. 

  • Ny bebyggelse planeras så att den inte tar skada eller orsakar skada vid en översvämning från minst ett 100-årsregn.
  • Befintlig bebyggelse kartläggs utifrån översvämnings-, ras- och skredrisker för att kunna planera för eventuella åtgärder där risker finns.
  • Risken för översvämning från ett 100-årsregn bedöms i detaljplan och eventuella skyddsåtgärder säkerställs.
  • Bebyggelse som bedöms som samhällsviktig verksamhet ges en högre säkerhetsnivå och planeras så att funktionen kan upprätthållas vid en översvämning.
  • Framkomligheten till och från planområdet ska säkerställas.
  • Kommunen ska kartlägga dagvattennätet inför risker för skyfall.
  • Kommunen ska ta fram en handlingsplan för områden med risker för översvämning för att undvika att befintliga bebyggda miljöer samt nyproduktion inom dessa områden påverkas.
  • Inför detaljplanering och bygglov ska stabilitetsutredningar genomföras där stabilitetsproblem kan misstänkas.

Uppdaterad den 31 mars 2023