Till huvudinnehåll

Utvecklings- och utredningsområden

Under arbetet med översiktsplanen har ett antal områden bedömts som lämpliga för bostäder alternativt industrier. Dessa har markerats i mark- och vattenanvändningskartan för utveckling eller för utredning.

 

Utvecklingsområden gäller för områden där kommunen ser möjligheter för utveckling och som har utretts översiktligt för att avgöra att det är ett lämpligt område utan allt för stor negativ påverkan.

Utredningsområden gäller för områden där det finns oklarheter och motstående intressen som behöver utredas mer grundläggande innan det går att avgöra om exploatering är möjlig.

Nedan följs en konsekvensbedömning för respektive utvecklings- eller utredningsområde för att se vilka fördelar samt risker som finns för dessa områden.

Vid solsidan finns möjligheter till älvsnära bostäder vilket bedöms som attraktivt för ett flertal personer. Det är ett vackert område med närhet till natur för de som bor där. Dessutom är cykelmöjligheterna in till Lycksele tätort goda.

Området ligger på riksintresse för rennäring men gränserna har utifrån dialog med en renägare från berörd sameby ändrats för att säkerställa viktiga flyttleder för renarna. Den förändrade gränsdragningen har också bidragit till att området inte krockar med det värdefulla naturområdet Mårkan.

En konsekvens vid utveckling av området är att naturmark kommer att behöva ianspråktas. Mitt i området går Ponderosaleden; en viktigt led inom centralt läge. Området har därutöver viktiga friluftslivsvärden såsom närhet till vatten, stigar och skog.

Genom hänsyn vid planeringsskedet kan goda förutsättningar för fortsatt friluftsliv i området bibehållas. Viktiga värden att ta hänsyn till är tillgång till strandområdet, stigar och Ponderosaleden samt bibehållande av sammanhängande skogsmiljöer. I detaljplaneskedet är det viktigt att bostadstomter eller vägar inte placeras på Ponderosaleden om denna inte kompenseras inom området.

Bostadsområdet ligger strandnära intill Umeälven vilket innebär att hänsyn behöver tas till växt- och djurlivet samt allmänhetens möjlighet att passera närmast stranden. En konsekvens som kan uppkomma är att området privatiseras och att allmänheten därigenom upplever att det inte är möjligt att vistas där.

Genom detaljplaneringen kan olika åtgärder såsom anläggande av promenadstråk närmast stranden och bevarande av stigar ändå medföra att området utvecklas och fortsatt blir attraktivt för allmänheten. Delar av området ingår i LIS-planen och det kan vara ett särskilt skäl att upphäva eller ge dispens från strandskyddet.

Översvämningsrisken bedöms låg men det kan finnas risk för erosion intill strandkanten. Området berör flera fornlämningar vilka behöver beaktas och utredas mer vid detaljplanering.

Området ligger inom sekundärt vattenskyddsområde för Lycksele dricksvattentäkt och omfattas av skyddsföreskrifter. Det finns en intressekonflikt mellan skyddsbehov för dricksvatten och bebyggelseutveckling vilket behöver utredas ytterligare. I dagsläget finns inget större gemensamt vatten och avlopp och det finns utmaningar med att koppla in området på de centrala anläggningarna. Om det byggs många nya bostäder i området skulle konsekvenser som förorening av dricksvattenbrunnar kunna uppkomma.

Bara en liten del av området ligger inom riskområde för radon vilket kan förebyggas genom radonsäker byggkonstruktion. Andra negativa konsekvenser på människors hälsa bedöms ej uppkomma till följd av exploatering i området.

Eftersom det inte finns någon skola i nära anslutning till området kommer barn som bor i området behöva skolskjuts. Det kan leda till en ökad kostnad för kommunorganisationen. Att åka skolskjuts till skolan gör dessutom att barnen förlorar en värdefull chans till vardagsmotion samt att vi planerar för ett fortsatt bilberoende.

Lugnet är ett område som ligger mellan Umeälven och väg E12. Området bedöms ha ett attraktivt strandnära läge med älvsutsikt. Inom området finns en bra lekplats men som ligger nära väg E12. Delar av området är redan bebyggt och den planerade utvecklingen förväntas ske i anslutning till detta. Det gör att området har en väl fungerande infrastruktur. Dessutom bidrar en utveckling av området till att nya områden inte behöver tas i anspråk i samma utsträckning. Dock gör dess läge mellan älven och E12an att det bara kommer få plats ett fåtal bostäder.

För en barnfamilj kan läget mellan en större väg och ett vattendrag upplevas som oattraktivt då det finns vissa uppenbara risker med placeringen utifrån barnens säkerhet. Större grönområden med höga natur- och rekreationsvärden finns i närheten av bostadsområdet. Tillgängligheten till grönområdena begränsas däremot av barriärer som väg E12, järnväg och älven. Dessutom bidrar närheten till väg E12 till ökade risker med farligt gods samt buller. Området ligger inte inom högriskområde för radon.

På grund av områdets närhet till E12 kan en utveckling av området tänkas riskera att bidra till påverkan på riksintresset för kommunikationer vad gäller trafiksäkerhet och framkomlighet. Detta gör att en dialog bör föras med Trafikverket under djupare undersökning och senare planskede för att säkerställa att området kan exploateras samt att det i så fall sker på ett sätt som inte bidrar till påverkan på riksintresset.

Det finns ingen skola inom området och på grund av väg E12 finns det ingen säker väg för barn att ta sig till skolan. Därför kommer skolskjuts krävas för dessa barn. Skolskjutsen kommer troligtvis inte leda till någon ansenlig ökning av kostnaderna då det sannolikt går att nyttja redan befintlig skolskjuts i form av busstrafik. Att åka skolskjuts till skolan gör att barnen förlorar en värdefull chans till vardagsmotion samt ett fortsatt bilberoende.

Området ligger inom sekundärt vattenskyddsområde för Lycksele dricksvattentäkt och omfattas av skyddsföreskrifter. Här finns en intressekonflikt som behöver beaktas.

Eftersom området ligger strandnära behöver en fri passage lämnas närmast stranden. Området är inte utpekat som ett viktigt friluftsområde men kan ha en viss funktion för närboende. Passage och gångstråk bedöms som möjliga att tillskapa vid exploatering. Påverkan på växt- och djurlivet bedöms kunna anpassas så att gröna spridningsvägar och den viktigaste strandnära zonen bibehålls. Eftersom området ligger strandnära krävs att det finns särskilda skäl att upphäva strandskyddet, vilket behöver utredas ytterligare.

Lugnet ligger inom översvämningsområde för Umeälvens 100årsflöden. Risken för erosion är relativt låg. Det finns en ravinkant längs strandkanten och vid framtagande av detaljplaner för området behöver dessa faktorer undersökas noga.  

Lugnet ligger inom riksintresse för rennäring. Utifrån dialog med en renägare inom berörd sameby har områdets utformning reviderats för att bibehålla en passage om 250 meter för renarna att förflytta sig genom.

Utvecklingsområdet för Furuvik ligger i anslutning till ett redan befintligt bostadsområde och delar av området är redan detaljplanelagt. Inom området finns skola och infrastruktur. Det bedöms som lätt att lösa tillgången till gång- och cykelvägar.

Området ligger nära väg E12 vilket skapar goda pendlingsmöjligheter men kan också bidra till buller inom området. En skyddsbarriär mellan bostadsområdet och väg E12 bedöms som nödvändigt vilket inte heller anses vara något problem då utvecklingsområdet är stort. Inom området finns god närhet till grönområden samt till skoterleder och skidspår. Vid utveckling av bostadsområdet är det lämpligt att tillse att skidspåret som binder an till Bocksliden fortsatt kan vara kvar. Det är också viktigt att bostadsområdet bevarar gröna korridorer.

Då området kan komma leda till ökad trafik och att vägen till området ansluter till E12 kan en exploatering tänkas ha en risk för indirekt påverkan på riksintresse för kommunikationer.  Detta gör att en dialog kan behöva föras med Trafikverket senare planskede för att säkerställa att området kan exploateras samt att det i så fall sker på ett sätt som inte bidrar till påverkan på riksintresset. Behovet av dialog grundas till stor del på exploateringens faktiska omfattning.

I området finns flera stigar vilka bör användas för att skapa strukturer när området uppförs. Området är klassat som ett klass C område i grönstrukturplanen och möter inte hinder mot bostadsbebyggelse. Det angränsar mot Furuviksskolans skolskog, vilken ska lämnas orörd från exploatering. 

I dagsläget finns det inte någon dagligvaruhandel i området men i och med en utökning av Furuviks bostadsområde kan möjligheterna för att etablera sådan handel öka i och med en ökad efterfrågan.

I anslutning till utvecklingsområdet finns en skjutbana vilket kan ha stora konsekvenser i form av buller och miljögifter. Om bostäder ska byggas inom området bör skjutbanans verksamhet flyttas, genom att förslagsvis skapa möjligheter att nyttja andra skjutbanor inom kommunen. Risker kring eventuella föroreningar kan också behöva utredas.

Genom en ökad befolkning i Furuvik ökar incitamenten för att skapa bättre cykelvägar till och från tätorten, goda överfarter samt för daglig varuhandel. Det är också av fortsatt vikt att bullerdämpande barriärer mellan väg och industriområden upprätthålls.

Det finns inga förhöjda risker för radon i området.

Nydala ligger intill Umeälven och i anslutning till ett koloniområde samt kyrkogård och utgör en naturlig fortsättning på befintlig infrastruktur och bostadsutveckling. Området ligger nära flygplatsen vilket kan medföra att människor upplever sig störda av ambulanshelikoptern och flygverksamhet. Dessutom behöver hänsyn tas till flygplatsens hinderytor och höjden på bostäder i området anpassas efter det.

Öster om koloniområdet finns en björkskog som ska lämnas för fri utveckling enligt mångbruksplanen och som har höga biologiska värden. Björkskogen ligger som en lämplig inramning mot koloniområdet och i anslutning till välanvända rekreationsstråk som är en fortsättning på de stråk som löper från Hälleforsens kraftverk och vidare mot Berglunda.

Området väster om Hedlundavägen är till stora delar kalavverkat och utgör en ganska enformig närnatur varför övriga skogsmiljöer blir viktiga inslag i grönstrukturen inom området. Om dessa inte hänsynstas riskerar området att mista viktiga grönområden och stråk. Bostädernas tillgång till grönområden behöver analyseras ytterligare så att de finns tillgängligt, i tillräcklig storlek och kvalitet.

Området ligger strandnära och kräver att påverkan på strandskyddets syften utreds och säkerställs samt att det finns särskilda skäl att upphäva strandskyddet om åtgärder eller bebyggelse ska uppföras inom den zonen. Inom området finns en bäck och fornlämningar att ta hänsyn till.  

Det finns ingen bra passage vid Hedlundavägen för att ta sig till skolan vilket kan innebära att skolskjuts behövs för barn som bor i området. Att åka skolskjuts till skolan gör att barnen förlorar en värdefull chans till vardagsmotion samt att vi planerar för ett fortsatt bilberoende. Ekonomiskt innebär det ökade kostnader för kommunen.

Det finns ingen ökad risk med radon i området.

Hedlunda ligger i ett jordbrukslandskap strax utanför tätorten och tillgodoser efterfrågan på bostadsbebyggelse i mer lantliga miljöer. För att säkerställa att jordbruksmarken inte bebyggs har utvecklingsområdets gränser anpassats. Det finns utmaningar med att binda ihop området med annan infrastruktur utan att ta kanter av jordbruksmark i anspråk, något som kan behöva en mer djupgående detaljutredning.

Tillgången till gång- och cykelvägar bedöms god. Även tillgången till grönområden bedöms god. Det finns inga kända fornlämningar och inte någon ökad risk med radon. Trots att området ligger relativt nära flygplatsen bedöms påverkan från buller vara låg utifrån flygplatsens bullerberäkningar. Det finns en skola inom gångavstånd.

Området ligger inom riksintresse för rennäring men efter dialog med en renägare inom berörd sameby bedöms utvecklingsområdet kunna behållas då det inte hindrar passage och eftersom det ligger i anslutning till redan befintlig bebyggelse. Dock måste berörd sameby kontaktas vid detaljplaneskedet. Ett mindre utvecklingsområde nordväst om Hedlunda har helt valts bort eftersom det skulle påverka rennäringen.

Elledning som går mitt i området kan behöva anpassningar.

Området ligger i anslutning till befintlig industri och annan liknande verksamhet och där finns redan befintlig infrastruktur. I området finns järnväg och i närområdet planeras för en omlastningscentral. Avståndet till bostäder bedöms som tillräckligt för att kunna förebygga buller. Detta gör området intressant för fortsatt utveckling.

Eftersom området är lokaliserat inom riksintresse för rennäringen finns osäkerheter huruvida området är möjligt att utveckla ytterligare. Rennäringen är redan påverkad av befintliga verksamheter, järnväg och annan infrastruktur i närområdet och är därför känslig för ytterligare påverkan. Området utgör en svår passage så som det ser ut idag och samtidigt finns där fina betesmarker som är svåra att nyttja fullt ut med anledning av järnvägen. Området är utpekat som ett utredningsområde och en fortsatt utveckling av industri här kommer att behöva ta hänsyn till rennäringens behov.

Då området kan komma leda till ökad trafik och att vägen till området ansluter till E12 kan exploatering tänkas ha en risk för indirekt påverkan på riksintresse för kommunikationer.  Detta gör att en dialog kan behöva föras med Trafikverket under djupare undersökning och senare planskede för att säkerställa att området kan exploateras samt att det i så fall sker på ett sätt som inte bidrar till påverkan på riksintresset. Behovet av dialog grundas till stor del på exploateringens faktiska omfattning.

Området är utpekat eftersom det ligger intill redan befintlig verksamhet i form av åkeri. Området har begränsade utvecklingsmöjligheter eftersom det ligger nära bostäder och risk för störande buller kan uppkomma. Området har begränsningar vad avser möjligheten att bygga på höjden till följd av flygets verksamhet.

Utredningsområdet ligger i anslutning till befintligt industriområde och befintlig infrastruktur finns. En fortsatt utökning av området bedöms som fördelaktigt jämfört med anläggande av ett helt nytt område. En skjutbana berörs och kan behöva flyttas eller på annat sätt anpassas. Området omfattas av riksintresse för rennäringen och en tidig dialog behövs med rennäringen innan området kan utredas vidare.

Området ligger nära Tuggensele regionnätstation vilket bedöms kunna innebära goda elnätsstrukturer och god möjlighet att försörja en eventuell etablering med tillräcklig elkapacitet. Motstående intressen är riksintresse för rennäringen vilket kan innebär konsekvenser som mer i detalj behöver utredas inför en eventuell etablering.

På grund av områdets närhet till E12 kan en utveckling av området tänkas riskera att bidra till påverkan på riksintresset för kommunikationer vad gäller trafiksäkerhet och framkomlighet. Detta gör att en dialog bör föras med Trafikverket under djupare undersökning och senare planskede för att säkerställa att området kan exploateras samt att det i så fall sker på ett sätt som inte bidrar till påverkan på riksintresset.

Området ligger inom område där kapaciteten för elförsörjning bedöms som god. Området är sedan tidigare inte exploaterat med industri. Området vidrör i de södra delarna riksintresse för rennäringen och i norr grönområden som bedöms ha mycket höga natur- och rekreationsvärden. Det är osäkert om området alls lämpar sig för denna typ av etablering och om det finns konflikter som medför att området ej bör bebyggas. Området är tilltaget för att möjliggöra en utredning inom ett större område.

Uppdaterad den 3 mars 2023