Till huvudinnehåll

Klimat

Här beskrivs hur planförslaget tagit hänsyn till klimatförändringar.

Bedömningarna utgår från:

  • Påverkan på klimatet från transporter
  • Påverkan från förnyelsebar energitillverkning
  • Klimatanpassningar

 

Nuläge

Kommunen har genom sitt ansvar för den fysiska planeringen en nyckelroll för att begränsa klimatpåverkan och arbeta för att nå miljökvalitetsmålet ”begränsad klimatpåverkan”. För att vi ska kunna nå klimatmålen krävs stora insatser. Utsläpp av växthusgaser måste ske på ett sådant sätt att vi inte överstiger en temperaturökning på mer än 1,5 grader jämfört med förindustriell tid (år 1870). Det kräver en väsentlig minskning av utsläpp samt ett väsentligt upptag av växthusgaser genom så kallade kolsänkor, vilket i Lycksele främst handlar om skogen. I dagsläget ligger temperaturökningen på cirka 1,3 grader (sedan förindustriell tid). Trenden går mot att vi får perioder med mer extrema vädersituationer. Skogsbränder, översvämningar samt ras och skred är konsekvenser som blir vanligare.

Växthusgasutsläppen påverkas främst genom vår energiframställning, våra transporter, den mat vi äter samt hur vi konsumerar. Lycksele är en bilburen stad med behov av flyg för att kunna nå ut till omvärlden. Flera av kommunens utmaningar för att minska den egna klimatpåverkan ligger i att utveckla och minska påverkan från transporter.

Samtidigt produceras i kommunen klimatvänlig energi i form av vattenkraft och vindkraft. Förutsättningar för att kunna effektivisera redan befintliga kraftstationer finns och möjligheter till ökad produktion av förnyelsebar energi.

 

Konsekvenser

Genom ett flertal åtgärder inom bland annat kommunikationer och transport bidrar kommunen till att uppfylla miljökvalitetsmålet begränsad miljöpåverkan. Översiktsplanen tar ställning för ett samhälle som strävar mot mer klimatvänliga transporter där laddstationer för elbilar blir fler och gång- och cykelvägar prioriteras, både till områden inom tätorten men också till mer avlägsna målpunkter. En utökad laddinfrastruktur kan stimulera till att fler fossildrivna bilar byts ut mot elbilar vilket kan vara behjälpligt i klimatarbetet för en kommun med stora avstånd. Framtagande av ett område för ny godsterminal kommer möjliggöra mer transporter på järnväg. Elektrifiering av tvärbanan till Hällnäs är ytterligare ett steg mot ett minskat klimatavtryck.

Samtidigt leder fortsatt gles befolkningstäthet och långa avstånd till ett stort behov av transporter. Förtätning av staden kommer innebära minskade transportbehov men samtidigt finns en önskan och utvecklingsinriktning som också pekar på utvecklingsområden i ytterkanten och strax utanför Lycksele tätort liksom ett flertal LIS-områden som kan medföra att fler tar bilen där kollektivtrafik saknas. Dessa utvecklingsområden för bostäder bedöms ändå som mest lämpliga för bostadsutveckling då det är i nära anslutning till tätorten. Dock är det av stor vikt att säkra överfarter samt gång- och cykelvägar prioriteras när dessa områden utvecklas med bostäder. När införande av kollektivtrafik utreds bör dessa områden prioriteras för att säkerställa hållbara alternativ. Att bebyggelsen samlas på ett fåtal utvecklingsområden ökar potentialen för fungerande kollektivtrafik.

I planförslaget prioriteras riksintresse för naturvård framför riksintresse för vindbruk vilket kan innebära att färre vindkraftverk byggs i kommunen jämfört med vad som skulle kunna byggas. Likaså kan utpekande av tysta områden för friluftslivet med ställningstaganden om krav på låga ljudnivåer innebära att inte lika många vindkraftverk kan tillåtas i kommunen jämfört med nuläget. Färre vindkraftverk innebär att kommunen producerar mindre av förnyelsebar energi än vad som är möjligt men i stället prioriteras andra viktiga värden såsom biologisk mångfald och att mycket viktiga friluftsområden får vara fria från buller. Tillgång till tysta platser ökar attraktionskraften till natur- och friluftsliv vilket i sin tur kan leda till ett ökat intresse för miljö och klimat. Fortsatt finns flera områden att utveckla och bygga vindkraftparker på och prioriteringen visar på riktning vid uppkomna konflikter. Utpekade områden i vindkraftplanen har inte förändrats i och med översiktsplanen. Kommunen ställer sig positiv till utbyggnad och effektivisering av redan befintliga vattenkraftverk vilket skulle gynna produktionen av förnyelsebar el. Kommunen ställer sig också positiv till utveckling av andra klimatsmarta energislag om möjligheter ges.

I planen anges att kommunen ska ta fram en klimatanpassningsplan, klimatbudget och handlingsplan för områden med risker för översvämning. Planen beskriver problematik kring översvämningar med följder som ras, skred, erosion eller förstörd egendom vilket kan vara en effekt av ett förändrat klimat som nu behöver tas ännu mer på alvar. Utvecklingsinriktningen pekar på utvecklingsområden i anslutning till Umeälven och där kommer översvämningsrisker kontrolleras i samband med bygglov och framtagande av detaljplaner. Översiktliga översvämningskarteringar finns för Umeälven och Vindelälven. Eftersom det ska bedömas i detaljplaneskedet bedöms det som en konsekvens som hanteras. 

Förslag till åtgärder

Genom utbyggnad av gång- och cykelvägar som föreslås i utvecklingsinriktningen gynnas gång- och cykeltrafikanter vilket bidrar till att minska utsläppen av växthusgaser.

Kommunen ställer sig i planen positiv till effektivisering och utbyggnad av redan befintliga vattenkraftstationer och tar där med ställning för ett klimatvänligt energisystem.

Översiktsplanen tillåter ingen ny bebyggelse inom områden med risk för 100 årsflöden efter Umeälven och Vindelälven.

Genom att bevara grönområden och tillse att gröna stråk bevaras i detaljplaneringen kommer ekosystemtjänster som naturen bidrar med kunna ge svalka vid värmeböljor men också fungera som en buffert för att ta hand om regnvatten vid stora skyfall.

Klimatanpassningsplanen som ska tas fram blir ett viktigt underlag för framtiden och kommer att bidra till riktning och konkreta åtgärder i syfte att förbereda samhället för de risker vi står inför. Där kommer ytterligare ställningstaganden att kunna ge vägledning som bidrar till att uppfylla både lokala och nationella mål och fokusområden.

Ett åtgärdsprogram för cykel ska tas fram. Programmet ska innehålla både tematiska och geografiska åtgärder.

Uppdaterad den 3 mars 2023