Till huvudinnehåll

Friluftsliv och rekreation

Här beskrivs planförslagets påverkan på rekreation och friluftsliv.

Bedömningen utgår från:

  • Påverkan på tillgänglighet och tillgång till rekreationsområden
  • Påverkan på grönstrukturen och friluftsområden
  • Påverkan på riksintresse för friluftsliv och rörligt friluftsliv, Åman, Vindelälven, Öreälven
  • Påverkan på de nationella friluftsmålen

 

Nuläge

Kommunen har goda förutsättningar att utveckla och behålla friluftsområden i och utanför tätorten och byarna. Samtidigt finns en utmaning med andra intressen såsom avverkningar och exploatering som konkurrerar om samma mark. Tillgång till en varierad natur finns med vattenkontakt, skogsmiljöer och idrottsanläggningar. Tre områden utgör riksintresse för friluftslivet; Vindelälven, Öreälven och Åman. Det finns goda möjligheter till utevistelse i naturen för bär och svampplockning, jakt och fiske liksom andra uteaktiviteter i lugna skogsmiljöer. Tillgången till närnatur och skolskogar är generellt god, men i vissa delar är det önskvärt att grönstrukturen stärks eller att skötselplaner tas fram, liksom att en fortsatt god förvaltning sker.

Genom beskrivningar i Naturvårdsstrategin och Grönstrukturplanen finns ett kunskapsunderlag om olika områdens värden och förslag på insatser. Eftersom programmen togs fram 2006–2007 finns behov av att se över dem och göra vissa uppdateringar.  

 

Konsekvenser

Ianspråktagandet av områden för bebyggelse och verksamheter kan påverka friluftslivet negativt medan ökad tillgänglighet, förbättrad infrastruktur, fritidsanläggningar och olika former av områdesskydd, kan påverka friluftslivet positivt.

Översiktsplanen synliggör ett antal tätortsnära naturområden som Gammplatsen, Tannberget, Korpberget, Prästholmarna, Aggavaudden, Mårkan och Grivetjärnsberget. Om Tannberget kan skyddas som naturreservat skulle det skapa ett varaktigt skydd och upprätthålla fortsatt god tillgång till ett friluftsområde med mycket höga rekreations- och naturvärden. Om områdesskydd ej kan skapas kommer det att innebära att Lyckseles finaste närnaturområde riskerar att slutavverkas. Strövområden som nämns utöver utpekade naturområden är bland annat Bocksliden, Stormon och Stormyrheden. Flera vandringsleder finns omnämnda och några nya planeras att iordningställas. Gröna korridorer föreslås stärkas eller tillskapas runt Umeälvens centrala delar genom överfarter och stärkande av stigsystem och en gång- och cykelväg mellan bron och Gammplatsen. Dessa insatser skulle tillgängliggöra andra grönområden samt generellt stärka infrastruktur och friluftsliv. Skolskogarna ska undantas från exploatering och avståndet mellan bostäder och grönområden får inte överstiga 300 meter. Så kallade “tysta områden” föreslås för att säkerställa att ljudkvalitén fortsatt är god i mycket viktiga friluftsområden.

Utvecklingsinriktningen och förslag om förtätning kan innebära att natur- och friluftsområden ianspråktas och att friluftslivet inskränks på vissa platser. Konsekvenserna blir beroende av hur detaljplaneringen utformas och var förtätning sker. Utveckling av strandnära bostadsbebyggelse efter Umeälven kan innebära att strandnära miljöer privatiseras. Genom riktlinjer i översiktsplanen ska dispens från strandskyddet behandlas restriktivt i rekreationsområden som exempelvis badplatser och strövområden. En utredning behöver tas fram inför detaljplanering i områdena och konsekvenserna kan då belysas mer ingående. Utökande av befintliga industriområden kommer att ta naturmark i anspråk. I detaljplanens utformning kan hänsyn tas till rekreationsvärdena genom skadelindringshierarkin. De industriområden som föreslås anläggs inte i grönområden som anses ha höga eller mycket höga värden i grönstrukturplanen förutom en mindre del av det område som föreslås för elintensiva etableringar i Forsdala. Den värdefulla naturmiljö bör så långt möjligt undvikas för exploatering men finns med i utredningsområdet då det ligger direkt intill ett viktigt ställverk.

I planen föreslås inga åtgärder som direkt påverkar riksintresse för friluftslivet negativt. Riksintressena för friluftsliv skulle kunna påverkas negativt av nya gruvor eller vindkraftparker. Sådana etableringar tillståndsprövas och då utreds påverkan på riksintressena. Vindelälvens riksintresseområde för det rörliga friluftslivet ska inte påverkas negativt av buller genom de ställningstaganden om låga ljudnivåer som finns i planen.

Genom visioner och ställningstaganden som föreslås i planen bedöms kommunen bidra till att uppfylla flera av de nationella friluftslivsmålen. Bland annat mål med koppling till tillgänglighet, folkhälsa och rörelse i naturen.

Förslag till åtgärder

Kommunen planerar för ett naturreservat på Tannberget vars område är populärt för rörelse och vistelse i naturen. Om ett områdesskydd kan skapas medför det att ett friluftsområde med mycket höga naturvärden skyddas för framtiden.

I planen beskrivs ett antal angelägna satsningar för grönstrukturen efter älven.

Skolskogarna ska få skötselplaner och får genom ställningstaganden i planen högre prioritet än bebyggelse och annan exploatering i områdena.

Kartläggning av kommunens friluftslivsområden samt klassificering kommer att ske, vilket höjer kunskapen om olika områden och kan framöver utgöra underlag för annan planering.

Kulturmiljöer ska tas tillvara som en resurs vid planering av friluftsområden.

Av planen framgår att kommunen ska verka för att fiskevårdsområden ges stöd och möjligheter att utveckla sina områden i syfte att öka kommunens attraktivitet.

Fiskets attraktivitet och Vindelälvens laxartade bestånd ska fortsatt utvecklas tillsammans med Ume/Vindelälvens Fiskeråd och övriga kommuner längs Vindelälven.

Fler åtgärder och ställningstagande kopplat mot friluftslivet återfinns framförallt under avsnittem Naturmiljö och ekosystemtjänster samt Friluftsliv

Uppdaterad den 31 mars 2023