Till huvudinnehåll

Luftkvalitet

Här beskrivs planförslagets påverkan på luftkvalitén.

Bedömningarna utgår från:

  • Påverkan på miljökvalitetsnormerna
  • Påverkan på luftföroreningar på grund av trafik

Nuläge

Lokala utsläppskällor är i många fall avgörande för luftkvaliteten på orten. Identifierade utsläppskällor är biltrafik, fjärrvärme och vedeldning. De mest sannolika områdena där människor exponeras för föroreningar bedöms vara gator med stora trafikmängder i centrala delarna av Lycksele. Lyckseles topografi orsakar vid speciella väderförhållanden markinversion som medför att luftföroreningar stannar kvar lokalt i marknivå. Förutom topografin kan hus, gatans bredd och gaturummens struktur orsaka att föroreningar blir kvar i markplan till följd av luftens cirkulation. Det finns inget som tyder på att luftkvaliteten skulle vara så dålig att miljökvalitetsnormerna överskrids.

 

Konsekvenser

I den skattning som Lycksele kommun genomfört utifrån tidigare luftkvalitetsmätningar bedöms i dagsläget miljökvalitetsförordningens gräns- och riktvärden uppfyllas. Med en ökad befolkningstillväxt kan fler människor i tätorten komma att ta bilen som transportmedel. Den ökade befolkningstillväxten är dock så blygsam att några stora förändringar inte är att vänta. Några stora förändringar i gaturummen eller ändrade transportvägar föreslås inte ske genom planen. Likaså väntas inte några stora förändringar i uppvärmningssätt eller nya industrier att bidra till förändrad luftkvalitet. Planen bedöms således inte medföra en sådan förändring av luftkvaliteten att miljökvalitetsnormerna för luft riskerar att överskridas.

Nya bostadsområden i utkanten av tätorten och ny bebyggelse inom strandnära utvecklingsområden kan medföra att fler behöver använda bilen. Detta bedöms ändå som det bästa alternativet för utveckling av bostäder då alternativen skulle bli längre från tätorten. Dock är det av stor vikt att kollektivtrafik och gång- och cykelbanor prioriteras till och från dessa områden. I utvecklingsområdet Hedlunda finns viss samhällsservice som skola och förskola vilket möjliggör att fler kan gå till skolan istället för att åka skolskjuts. Mellan Hedlunda och Lycksele finns dessutom gång- och cykelväg som planeras att fullt ut bli sammanhängande. Planen föreslår även fler gång- och cykelvägar för att sammanbinda mer tätbebyggda delar av kommunen med intressanta målpunkter eller byar. Om fler kan välja att cykla och gå kan utsläpp från biltrafik minskas.

Planen öppnar för fler laddstationer för elbilar. Genom att underlätta omställningen från fossildrivna transporter mot eldrivna fordon kan luftföroreningarna minska förutsatt att de fossildrivna transporterna inte fortsätter på samma nivå. 

Förslag till åtgärder

Gång- och cykeltrafikanter ska prioriteras i samhällsplaneringen för att göra det lättare att färdas med muskelkraft. Utvecklingsinriktningen pekar mot utveckling av fler gång- och cykelvägar utanför tätorten.

Kommunen ska planera för ökad grönska och öppna gaturum. Nya förskolor ska inte placeras nära vältrafikerade vägar eller intill områden där den huvudsakliga uppvärmningen är vedeldning, pellets- eller oljeförbränning.

Uppdaterad den 7 mars 2023