Till huvudinnehåll

Buller

Här beskrivs planförslagets påverkan på buller.

Bedömningarna utgår från:

  • Utredningsområden för industri
  • Utbyggnad av bostäder i närheten till flygplatsen
  • Utbyggnad av bostäder i närheten till vältrafikerade vägar
  • Bullrande verksamheters påverkan på friluftsområden

 

Nuläge

I Lycksele finns goda förutsättningar för att skapa miljöer och bostadsområden fria från buller, men det finns en del faktorer att ta hänsyn till. Oönskat ljud eller skadligt ljud leder till ohälsa och minskat välbefinnande. Buller skapar irritation och obehag för den som påverkas av det. Bullerkällor i Lycksele är de större trafikerade vägarna som väg E12, 365, 363, 360, järnvägen, flyget, ambulanshelikoptern, industriområdena samt kommande vindkraftparker. Flygplatsen har en relativt begränsad verksamhet men där den påverkar bostäder finns risk för att människor ska uppleva sig störda.

 

Konsekvenser

Planens påverkan på buller är främst kopplad till byggande av bostäder intill vältrafikerade vägar och inom ambulanshelikopterns flygstråk. Hur omfattande konsekvenserna blir beror på vilka skyddsavstånd och andra bullerdämpande åtgärder som kan vidtas och vilka förslag som realiseras.

Vid planläggning av nya bostäder inom Nydala riskerar viss störning att uppkomma till följd av ambulanshelikopterns flygverksamhet. Buller från flyg skulle kunna vara en risk men i och med få avgångar enbart under dagtid bedöms risken som liten. All planläggning behöver ske så att riktvärden för flygplatsens verksamhet inte riskerar att överskridas. Detta utreds närmare i samband med detaljplanering.

Buller från fordonstrafik är starkt kopplat mot lokalisering och anpassning av nya bostäder intill vältrafikerade vägar. Bebyggelseutveckling intill vältrafikerade vägar förväntas i anslutning till Lycksele tätort och väg E12. Inför upprättande av detaljplan behöver utredning ske så att nationella bullerriktvärden inte överskrids. Även om bullerriktvärden inte överskrids finns risk att en del människor kan uppleva sig störda av buller från trafiken. Framför allt utvecklingsområde för bostäder i Lugnet riskerar att påverkas av buller då avståndet till väg E12 är litet. Området bedöms ändå som attraktivt på grund av närheten till älven. Dock krävs det att området utreds inför byggnation av bostäder.

Den utveckling av industriområden som föreslås i Rusksele och Furuvik bedöms inte innebära några ökade risker för buller jämfört med nuläget då de inte lokaliseras närmare bostäder. Industriområdet i Hälsingfors ligger däremot nära bostäder och där lämpar sig inte bullrande verksamheter. I planeringsskedet ska beräknade värden för omgivningsbuller redovisas och hänsyn tas till de riktvärden som gäller för industri.

För att hindra att viktiga friluftsområden påverkas av oönskat ljud har kommunen tagit ställning att utpeka så kallade “tysta områden” där ljudnivåerna från exempelvis nya vindkraftparker inte får överstiga 35 dBA. På så vis tillgodoses de särskilda värden som tystnaden inom dessa områden utgör. Jämfört med nuläget bedöms ställningstagandet bidra positivt för att förhindra oönskat ljud i friluftsområden. 

Förslag till åtgärder

Av planförslaget framgår att ny bebyggelse inte ska tillåtas inom flygplatsens bullermatta och att det vid risk för bullerstörningar i nya bostadsområden ska genomföras utredningar i samband med detaljplaneringen. Ingen kalavverkning ska ske mellan industriområde och bostadsområde i de fall där kommunen är markägare.

Kommunen har valt att peka ut friluftsområden med särskilda ljudkvalitéer där buller från etableringar eller verksamheter ej får överstiga 35 dBA. Det gäller dels riksintressen för det rörliga friluftslivet, dels områden som klassats som “mycket viktigt område” i den kartläggning av friluftsområden som ska tas fram i enlighet med Naturvårdsverkets modell.

Fler ställningstaganden återfinns under avsnittet “Buller” i Översiktsplanen.

Uppdaterad den 31 mars 2023