Till huvudinnehåll

Trygg närmiljö

Här beskrivs planförslagets påverkan på trygg närmiljö.

Bedömningarna utgår från:

  • Barns tillgång till trygga miljöer
  • Jämställdhet
  • Hantering av trafik
  • Användning av stadsrummet

 

Nuläge

Lycksele är en relativt liten stad vilket både kan bidra till en känsla av trygghet och en känsla av otrygghet. Inom kommunens tätbebyggda områden är det oftast lugnt och inte sådant liv och rörelse som kan bidra till att invånarna känner sig otrygga. Samtidigt kan en känsla av otrygghet skapas på kvällen när gaturummen avfolkas och möten med andra människor är få. Riskabla överfarter över vägar med tung trafik och höga hastigheter bidrar till en känsla av otrygghet. I gällande översiktsplan finns det inga ställningstaganden kring detta.

 

Konsekvenser

Översiktsplanen föreslår ett mer koncentrerat befolkningsunderlag och eftersträvar en funktionsblandning mellan bostäder och verksamheter vilket ger förutsättningar för ett levande stadsrum. Detta kan öka trygghetskänslan inom de mer täta kommundelarna, men inte inom alla områden och troligen inte mellan olika bebyggelseområden. Utbyggnaden av trygga och säkra platser, av gång- och cykelvägar samt av säkra överfarter är viktiga av flera skäl, inte minst ur ett barn- och jämställdhetsperspektiv. Funktionsuppdelade handelsplatser eller industrier leder till att de är avbefolkade kvällstid vilket kan skapa otrygghet. Det finns svårigheter med dessa typer av områden då det av andra anledningar inte är lämpligt att bygga bostadsområden tillsammans med industrier och bedöms därför som det bästa alternativet trots att det kan skapa en känsla av otrygghet inom delar av kommunen delar av dygnet.

Förslag till åtgärder

Förslag till ny översiktsplan föreslår ett stort fokus på säkerhet och tillgänglighet genom att utforma trygga gång- och cykelvägar och att tillgängligheten ska prioriteras för fotgängare och cyklister. På så vis skapas en mer levande stad vilket ökar tryggheten, både genom ett mer levande stadsrum och genom mer trygga stråk att röra sig på. I den fysiska planeringen ska gatan vara självförklarande, det vill säga att gestaltningen och gatans utformning signalerar den skyltade hastigheten vilket även det ökar tryggheten.

Uppdaterad den 31 mars 2023